Thursday, August 25, 2011

Selamat menyambut hari kemenangan

Assalamualaikum....
!st ly nak ucapkan selamat hari raya aidilfitri buat semua sahabat2 yg datang ziarah blog saya ni :-) ...
Terima kasih, syukran jazilan :-)
Kita bakal menyambut kedatangan syawal dan meninggalkan ramadhan tidak sampai seminggu pun lagi... Sungguh cepat masa tu berlalu...tp ku rasakan aidilfitri ku pd tahun ini sunyi...sunyi tanpa insan istimewa dan tersayang d sisi :-(

Semalam, hari rabu yang bertarikh 24 ogos 2011, saya berbuka d rumah naqibah saya d Juasseh.. Semasa saya tengah dok menyiap2kan juadah tok berbuka puasa, makcik saya dr kuantan tepon bertanyakan bila cuti dan persiapan raya...saya menjawab, saya cuti esok dan balik kg ari jumaat krn ade kawan nak tumpang balik sampai ke temerloh.. Makcik bertanya tentang persiapan nak raya, saya pun jawablah, semua tak buat lagi, tak cari lagi,kueh xde lagi..mak lak sakit...saya lak kerja je...esok da cuti baru nak cari kuehnya...

Makcik pun dengar begitu sedih jugak la...memang nak tepon makcik, minta tolong makcik belikan kueh tp kekangan masa dan kesibukan kerja membuatkan saya alpa sekejap...saya rindukan makcik saya tu.... kerana, setiap tahun jika dia cuti, kami akan mengemas rumah dan makan besar bersama2... tapi, sekarang tak lagi krn dia dah kawin dan cuti pun dia akan balik pulau pinang, umah mak mentua nya :-(

Hatiku da sayu bila mendengar khabar berita yang mana pakcik2 dan makcik2 ku tak dapat beraya d kg pada tahun ni...semua balik umah mentua dulu... Sejak nenek ku pergi, pergi buat selama2 nya, pergi bertemu dengan Allah, kembali ke rahmatullah, umah yang kini ku duduki terasa begitu sunyi, sepi dan sayu. Tiada lagi keriuhan anak2 kecik, tiada lagi hilai tawa dan pekik memanggil dan membebel...Memarahi ku, menyuruh ku memasak, basuh pinggan, buat air lagi....saya sayu dan sedih sangat2...saya rindukan suasana itu...

Ape lagi, bila sepupu ku tepon,,ukht Farah dia duduk kat kuantan gak, tp belajar kat pulau pinang...yang mana dia mengatakan tahun ni nak beraya d kg, nak balik awal ke kg...nak masak lemang sesama. Sedih sangat2, kerana sebelum2 ni mereka sekeluarga akan pulang ke kg pada raya ke 2 atau pun ke3...setiap kali mereka balik, lemang, masakan yang sedap2 pasti telah tersedia...arwah nenek ku akan menyediakan dan akan berhomes bila mana bila tak pulang atau tak masak atau tak makan, tapi tahun ni, raya ku sepi....

Tanpa segan silu, air mata ku menangis tanpa menghiraukan rakan ku d sebelah yang dok pandu kereta. Sungguh sayu hatiku, yg mana sepupu ku itu akan pulang ke kg lebih awal tok masak lemang dan sambut raya, p solat raya bersama...kalau arwah nenek masih ada, pasti dia orang pertama yang akan melompat keriangan...Air mata menitis jatuh ke bumi tanpa menghiraukan kawan ku cik DSA yg ada d sebelah.

Teringat pd arwah yg mana, semasa sakitnya saya yang banyak menjaganya d hospital, d rumah...
tukar pampers arwah, suap kat arwah, masak tok arwah tapi d saat arwah nak strok, saya tiada d rumah, saya ke kuantan time tu tapa berjumpa arwah dan memberi tahu arwah yang saya akan ke kuantan.. Esok harinya, arwah memanggil dan mencari ku, tapi jawab ibu ku, saya pergi ke kuantan.. Ku tahu, arwah pasti mahu sata masak mee rebus, kerana arwah suka makan mee...jika makan nasi, arwah mahukan masakan kampung lauknya...

Tapi, alhamdulillah...Allah bari kesempatan kepadaku untuk bertemu dengan arwah dan mengajarkan arwah mengucap d saat akhir nafas nya...Kami sekeluarga tidak tau bila arwah nazak dan bila dia betul2 putus nafas kerana arwah d beri bantuan pernafasan.... Dan arwah pergi dengan aman dan kami sekeluarga sempat berkumpul beramai-ramai d hospital sehinggakan atok sedara ku dr teganu datang ziarah.,..

Al-Fatihah buat nenek ku Zaimah dan tok wan ku.....

2 comments:

  1. sedihnye...tapi yg pergi biarlh pergi...doakan yg terbaik tuk dia...
    tertarik dgn ayat cik DSA...
    DSA tue ape yea...

    ReplyDelete
  2. :-)
    DSA itu adalah......
    Den Sakit Ati hehee....
    hehe...gurau je...

    ReplyDelete