Wednesday, September 14, 2011

Cerita Hari ini

Assalamualaikum wbt...
Pertama sekali nak bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih memberi nikmat pancaindera ini kepada saya.. Dengan nikmat ini, saya dapat pergi membeli makanan, dapat menyuap nasi ke mulut...alhamdulillah...

Hari ni, saya agak kelam kabut sikit la... Pada waktu pagi nye dengan berkejar-kejar membeli sarapan dan makan d tempat kerja...Setelah itu, mengerahkan seluruh tenaga dengan chek semua peralatan dan barang d klinik.... Lepas chek tu, menulis pula laporannya...alhamdulillah, dapat juga selesaikan kerja itu sebelum tengah ari...

Semasa dalam perjalanan pulang, saya singgah sebentar d bengkel kereta untuk buat service kerana terdapat kebocoran minyak kat enjin. Setelah d periksa, d periksa oleh mekanik bengkel tersebut..dapatlah d kenal pasti bahawa bukan minya hitam yang bocor tapi minyak power stereng kete saya... Ujian buat saya kali kedua. Mula-mula dulu air filter nya bocor, kini piping power stereng oil lak buat hal.... Asatafirullah al azim...

Pada jam 2 petang, saya pun masuk kerja seperti biasa. Dalam jam 3.15 petang, saya mendapat panggilan telefon yang meminta saya pergi ke unit kecemasan. Dengan hati yang berdebar dan jantung berdegup kencang, saya pun terus la pergi ke unit kecemasa. Rupa-rupanya, anak jiran saya yang menelefonnya dengan meminta saya membuka jahitan d kakinya. Dengan lemah lembut saya berkata, "akak tak boleh buat ni Ain, biar kawan akak yang buatkan ye, akak temankan Ain ye"... Tetapi Ain meminta saya juga melakukannya, puas saya memujuknya, akhirnya dia mengizinkan kawan saya, stafnurse membuatnya.. Semasa aksi pujuk memujuk itu, saya berkata-kata, "Ain kena bagi kakak ni buat, kalau ain tak bagi kakak ni cuci luka Ain, nanti cam ne nak baik, cam ne akak nak bawa ain p jalan-jalan...Ain cuci luka ni dulu, nanti akak bawa Ain p jalan-jalan ye..."

Pada mulanya semuanya berjalan lancar, tiba-tiba...bila terkena pada lukanya, Ain terus meronta, menangis, menjerit sekuat hati.. Tangan kawan saya, si stafnurse tu pun d cekup, d cubit sekuatnya sehingga kawan saya tu berkerut muka menahan kesakitannya.. Nak tergelak pun adelah, da kawan saya tu pun takut-takut juga. Takut bukan takut ape, takut terkena instrument tu pada saya atau pun Ain je. Da la saya tak memakai glove or apron tadi.

Merontanya budak itu, sekuat tenaga orang dewasa...Tak mampu juga ku memegang nya tadi.. Dalam esak tangis nya itu, dia memanggil ibu, abah dengan tangannya mengapai-ngapai... Sayu, pilu, terharu dan sebak hati ku seketika. Nasib baik la time tu pakai mask.. Teringat saya time kecik dulu yang mana saya tinggal berdua dengan adik bersama atok dan arwah nenek saya..ketika itu adik saya meminta saya mengorengkan telur kerana dia kelaparan. Dalam pada umur ku time tu baru 6 tahun, saya menangis kerana teringatkan mak. Mahu taknya, kalau mak ada pasti mak akan buatkan...Pasti mak akan masal untuk saya dan adik, kini mak takde, mak p kusus saya kena buat...

Bila da siap cuci, da d balut luka NUrul Ain tu, tak pasal2 saya kena mendukung nya pula... Tak kisah, tapi ya Allah, Allah yela tahu keadaannya. Dengan saya tak makan tengah ari, badan penat, dia pulak da besar, nak pengsan saya rasanya. Doktor, MA dan stafnurse yang lain d senyum2...yela mendukung budak yang da berumur 6 tahun, kus semangat la.....
Alhamdulillah, bila saya jumpa balik Ain, dia da tak nangis da...da jd budak baik, janji nak bawa jalan-jalan tak dapat di tunaikan kerana kedaan cuaca yang tak mengizinkan, lalu saya memberikan nya ice cream je la...

*Hehehe,,patut la saya tak dapat nak jadi doktor, nak jadi stafnurse, nak jadi MA kerana hati ini terlalu lembut bila dengan tangisan. Ape lagi tengisan anak kecil... Lemah longlai... Kalau jadi doktor or stafburse confirm kena reject, mahu taknya...budak nangis nak cucuk, saya dulu yang pengsan...hahhaaa

Inilah cerita hari ni....sayangilah ibu bapa kita dan jaga kesihatan ia :-)

No comments:

Post a Comment