Thursday, February 17, 2011

Syahadat cinta



Sebuah filem yang diadaptasi dari sebuah novel,yang mana mengisahkan seorang anak lelaki yang bernama Iqbal. Iqbal yang mana hidupnya tiada arah tujuan hidup, yang mata hatinya telah di tutupi oleh kesenangan dunia, hiburan, kelab dan arak. Kisahnya bermula, pada suatu malam Iqbal telah pulang ke rumahnya seperti biasa dalam keadaan mabuk, Lalu, mama nya seperti setiap malam pasti akan menemui anak tunggalnya iaitu Iqbal. Bermula kisah pada malam itu, Iqbal secara tidak sengaja telah menolak mamanya, hingga menyebabkan mama nya telah jatuh tangga lalu koma. Iqbal sedar kembali lalau bertanya pada bibiknya tentang mamanya. Lalu, bibiknya berkata bahawa mamanya Iqbal telah masuk wad dan Iqbal telah melihat tompokan darah mamanya. Bermula lah episod baru dalam hidup Iqbal, yang mana dia telah menginsafi dan rela hati untuk pergi ke pesantren untuk menuntut ilmu agama di sana. Dalam proses Iqbal mendalami agama, pelbagai cabaran dan ujian yang terpaksa di laluinya seperti sabar dalam mengangkat air dan merendahkan diri ketika bercakap dan sanggup menerima segala arahan.


Selepas itu, Iqbal telah membawa dirinya ke kota untuk melarikan diri dari pesantren kerana tidak sanggup lagi untuk mengangkat air. Akhirnya,dia telah bertenu dengan seorang wanita kristian. Disebalik pertemuan itu, tercipta satu ukhuwah persahabatan yang mana telah membawa seorang gadis yang bernama Lia masuk memeluk agama Islam, di rumah ibu Jamilah iaitu ibu Jamilah adalah seorang pengemis yang mempunyai dua orang anak. Pelbagai ujian lagi yang terpaksa d hadapi oleh Iqbal, sehingga beliau masuk penjara.


Akhirnya, Iqbal pulang ke pesantren membawa seribu satu kenangan. Nak tahu ape yang terjadi d pesantren, tontonlah d youtube ye. Video di atas tu da part 10, part yang mana imannya telah di uji.. Filem ini bagus di tonton oleh kaum rijal, memberi banyak input buat mereka.. selamat menonton..

No comments:

Post a Comment